Primul curs de Formatori in Podiatrie din 2015

12.01.2016



În perioada 28 august - 4 septembrie 2015, Asociatia de Podiatrie si Scoala Nationala de Sanatate Publica, Management si Perfectionare în Domeniul Sanitar au organizat Primul Curs de Formatori în domeniul Podiatriei cu tema: Îngrijirea Piciorului Diabetic. Proiectul Asociatiei de Podiatrie se înscrie în programul derulat de catre Grupul International de Lucru pentru Piciorul Diabetic din cadrul Federatiei Internationale de Diabet (IDF), grup al carui membru este si Dr. Norina Gâvan, Presedintele Asociatiei de Podiatrie. Cursul s-au derulat sub directa îndrumare si acreditare a Scolii Nationale de Sanatate Publica, Management si Perfectionare în Domeniul Sanitar si a avut ca traineri pe Dr. Lavinia Nanu si Dr. Marian Nanu. Cei 19 participanti au devenit formatori în Podiatrie pentru instruirea asistentilor medicali în urma unei evaluari de catre o comisie aprobata de Ministerul Sanatatii. Tematicile cursului de formare au fost complexe si concentrate pe patologia piciorului diabetic, cum ar fi: terenul piciorului diabetic, neuropatia diabetica, arteriopatia periferica diabetica, infectiile, biomecanica, examinarea piciorului, amputatiile si reabilitarea, tratamentul integrat al piciorului diabetic, precum si o parte generala de formatori. Acest curs a avut ca lectori, profesionisti cu experienta în domeniul piciorului diabetic si al neuropatiei diabetice: Conf. Dr. Ioan Andrei Veresiu, Asist. Univ. Dr. Georgeta Inceu, Sef Lucrari Dr. Eduard Catrina si Sef Lucrari Dr. Raluca Popescu. Asociatia de Podiatrie îsi propune sa dezvolte specialitatea de podiatrie în rândul asistentilor medicali si sa creeze meseria de podiatru în România. Astfel, tara noastra se alatura înitiativei internationale, care urmareste extinderea acestei specialitati si pregatirea de profesionisti în prevenirea si tratarea afectiunilor picioarelor.

INTERVIURI LECTORI

Interviu cu Dl. Conf. Dr. Ioan Veresiu

Care au fost obiectivele prezentarii dumneavoastra?

Obiectivele prezentarii au vizat întelegerea corecta a sintagmei “picior diabetic”, ca o complicatie mixta, micro- si macrovasculara, a diabetului zaharat; cunoasterea unor date de epidemiologie a ulceratiilor si amputatiilor de membre inferioare la pacientii cu diabet si a factorilor lor de risc; cunoasterea etiologiei complexe a piciorului diabetic, a conceptelor de cauza component (neuropatie, deformare, trauma minora) si cauza suficienta în calea spre ulceratie.

Care ar fi complicatiile cronice ale diabetului zaharat si riscul lor pe durata vietii?

Complicatiile pot fi multiple: neuropatie (60%), nefropatie (38%), boala cardiaca (25%), insuficienta renala terminala (15%), orbire (12%), accident vascular cerebral (12%), ulceratii ale picioarelor (25%).

Ce ne puteti spune despre patogeneza leziunilor picioarelor la pacientii cu diabet zaharat de tip I si II?

În cazul pacientilor cu diabet zaharat de tip I, exista factorii predispozanti, care reduc rezistenta tesuturilor la agresiune: macroangiopatia, microangiopatia, neuropatia autonoma, ca si factorii care cresc probabilitatea agresiunii: neuropatia motorie, neuropatia senzitiva, reducerea mobilitatii articulare, dar si alte complicatii ale diabetului zaharat. În cazul pacientilor cu diabet zaharat de tip II, vorbim despre factorii precipitanti (leziunile tegumentare, traumatismele), dar si despre factorii de perpetuare (cicatrizarea întârziata, infectia, întârzierea diagnosticului si tratamentului - atribuibila pacientului, asistentei primare si secundare).

Care sunt factorii care influenteaza decizia efectuarii amputatiei la pacientii cu diabet?

Pot fi factori directi, precum: infectia necontrolabila, ischemia necontrolabila sau deformarile necorectabile; sau factori indirecti: prevalenta diabetului zaharat, organizarea sistemului de îngrijire (întârzierea deciziilor, subfinantarea), strategia profesionala (mai mult sau mai putin agresiva).

Despre ce costuri este vorba în cazul amputatiei?

Am analizat costurile a 13 episoade de amputatii efectuate la pacienti cu diabet zaharat în Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Cluj în perioada 1-31 octombrie 2015 si am gasit urmatoarele costuri: minim 2822 lei, maxim 15741 lei si media 5418 lei.

Ce sunt modificarile de biomecanica a picioarelor la pacientii cu diabet?

Modificarile de biomecanica a picioarelor la pacientii cu diabet reprezinta un factor de risc pentru ulceratii si amputatii. Exista particularitati de biomecanica, stabilite în Consensul International pentru Piciorul Diabetic, care au aratat urmatoarele: anomaliile de biomecanica sunt cel mai frecvent o consecinta a neuropatiei si duc la cresterea anormala a presiunii plantare; asocierea neuropatiei cu deformari ale picioarelor creste mult riscul pentru ulceratii; descarcarea de presiune este esentiala pentru prevenirea ulceratiilor si vindecarea acestora; pacientul nu trebuie sa mai poarte niciodata încaltamintea care a produs o ulceratie; încaltamintea adaptata la modificarile de presiune, la deformarile picioarelor si/sau la leziuni prezente, poate reduce semnificativ frecventa recidivelor.

Ati mentionat etapele ideale ale prescriptiei încaltamintei terapeutice, le puteti aminti?

Aceste etape au fost mentionate si în literatura de specialitate: etapa 1 – pedobarografia, etapa 2 – utilizarea unui algoritm pentru talpa interioara si punctul de balans, etapa 3 – utilizarea unui program computerizat pentru producerea platformei interioare, etapa 4 – masurarea presiunilor în pantof, etapa 5 – prescriptia de ciorapi, pantofi de casa, sandale, etapa 6 – educarea pacientului, etapa 7 – controale frecvente si etapa 8 – înlocuirea periodica a încaltamintei.

Interviu cu Sef Lucrari Dr. Raluca Popescu

Care este scopul cursului de Formatori în domeniul Podiatriei?

Podiatria este o meserie necesara pacientului cu diabet, pentru ca, prin metodele teraputice abordate, scade rata amputatiilor având un impact major asupra calitatii vietii. Chiar daca meseria de podiatru este recunoscuta doar în câteva tari din lume, este nevoie de specialisti care sa cunosca problemele si managementul piciorului diabetic, în scopul declarat al reducerii numarului de amputatii. Plecând de la realitatea absentei meseriei de podiatru în tara noastra si de la importanta rolului jucat de podiatru în echipa multidisciplinara de tratament a piciorului diabetic este evidenta necesitatea formarii unor specialisti care sa se ocupe, dincolo de meseria de baza, de îngrijirile primare ale piciorului diabetic. Pâna la recunoasterea acestei meserii si dezvoltarea unei scoli de podiatrie, cursul de formare de formatori în podiatrie are rolul de a creste numarul celor care sa educe asistentii medicali care doresc sa se implice în îngrijirea pacientilor cu probleme la nivelul piciorului si care vor putea sa preia din abilitatile, cunostintele si atitudinile unui adevarat podiatru.

Care sunt punctele cheie ale managementului piciorului diabetic?

În primul rand este necesara o preventie primara care presupune recunoasterea factorilor de risc pentru aparitia ulceratiei, aici referindu-ne la identificarea semnelor si simptomelor de boala vasculara periferica si a celor 3 componente ale neuropatiei - senzitiva, motorie si vegetativa. Daca în ciuda masurilor de preventie adoptate ulceratia totusi apare, atunci este nevoie pe de o parte de scaderea riscului de aparitie a infectiei iar pe de alta parte de toate masurile necesare pentru vindecarea rapida a leziunii, cu tot ce înseamna acest lucru (debridare, pansament, offloading, încaltaminte terapeutica). Nu în ultimul rând, vorbim de preventia recaderii sau recurentei ulcerului, daca s-a obtinut vindecarea acestuia sau chiar de preventia aparitiei unui nou ulcer pe o alta zona sau chiar pe piciorul controlateral. Bineînteles ca pe lânga toate acestea, pacientul necesita un bun control metabolic si un management adecvat al comorbiditatilor.

Care sunt factorii de risc pentru ulceratiile piciorului diabetic?

Factorii de risc pentru ulceratia piciorului diabetic sunt reprezentati de neuropatia diabetica cu cele trei componenete ale sale (senzitiva, motorie si autonoma), boala arteriala periferica, deformarile piciorului, istorciul de ulceratii sau amputatii, dar si alte complicatii cronice ale diabetului zaharat (în special nefropatia si boala cronica de rinichi), vârsta înaintata, depresia si încaltamintea nedecvata. Este foarte important sa identificam acesti factori de risc pentru a încadra corect pacientul într-una din clasele de risc ale piciorului diabetic care vor dicta managementul ulterior.

Ce ne puteti spune despre metodele de off-loading?

Off-loadingul în managementul piciorului diabetic înseamna într-o traducere mai mult sau mai putin exacta, orice metoda care urmareste descarcarea de presiune pe o anumita zona a piciorului. În primul rând scopul este de a reduce riscul de aparitie a ulceratiilor, si vorbim aici de debridarea hiperkeratozelor si clavusului, dar si de purtarea ghetei gipsate, a ortezelor sau a încaltamintei personalizate la pacientii cu neuropatie severa, cu deformari sau în cazul piciorului Charcot. Pe de alta parte, off-loadingul este o metoda terapeutica importanta si aproape indispensabila în tratamentul ulceratiilor. În acest sens se utilizeaza fie încaltaminte terapeutica standardizata (asa numitii “half-shoes”), gheata gipsata, orteze speciale, fie sustinatori plantari (branturi) si încaltaminte personalizata.

Care este diagnosticul si tratamentul bolii arteriale periferice la pacientul cu diabet zaharat?

Diagnosticul bolii arteriale periferice la pacientul cu diabet zaharat este extrem de important deoarece ischemia reprezinta cel mai important factor prognostic al ulceratiei dar si a vietii pacientului în general, acesti pacienti asociind multiplii factori de risc cardiovasculari. În acelasi timp, diagnosticul bolii arteriale periferice si evalurea severitatii acesteia este o provocare clinica la pacientul cu DZ din cauza particularitatilor clinice de diagnostic dar si a limitarilor procedurilor de diagnostic si tratament. Astfel, putem spune ca boala arteriala periferica la pacientul diabetic este mai frecventa, apare la vârste mai tinere, nu are sexotropism masculin, frecvent este multisegmentara, ocluziile sunt mai întinse ca lungime, afecteaza vasele distale fiind în acelasi timp asociata cu disfunctii capilare si cu neuropatie vegetativa. Din aceste motive si simptomatologia dar mai ales tratamentul, evolutia si implicit prognosticul pot fi diferite la pacientul cu diabet zaharat. Mai mult de 50% din pacientii diabetic cu ulcer au boala arteriala periferica, uneori chiar în stadiu asimptomatic de boala. Este foarte importanta estimarea adecvata a necesitatii revascularizarii sau chiar efectuarea în urgenta a acesteia la unii pacienti, procedurile de revascularizare facând parte dintr-un plan de îngrijire cuprinzator alaturi de un tratament medicamentos vasodilatator si antiagregant corespunzator, de schimbarea stilului de viata în sensul renuntarii la fumat si urmarea programelor de exercitii fizice si de gestionarea agresiva a factorilor de risc cardiovasculari (dislipidemie, HTA, obezitate).

Care este rolul podiatrului în echipa multidisciplinara?

Rolul podiatrului într-o echipa multidisciplinara este complex si în acelasi timp esential. Rolul sau primordial este de a face debridare, debridarea leziunilor preulcerative (clavus, hipercheratoze), dar si a ulcerului, a necrozelor care apar la pacientii neuropati. La acesti pacienti urmareste evolutia ulercelor vindecate, a plagilor postamputatii minore dar intervineactiv în îngrijirea ungiilor a leziunilor minore, a micozelor periunghiale sau interdigitale. La pacientul cu boala arteriala periferica, participa alaturi de diabetolog si chirurgul vascular la stabilirea gradului de afectare vasculara, evitând debridarea cu exceptia degetelor ischemice pe cale sa se autoamputeze pe care le îndeparteaza evitând lezarea tesuturilor viabile. Pe de alta parte, podiatru joaca un rol important în procesul de educatie a pacientilor si a familiilor acestora, în alegerea încaltamintei si va efectua aplicarea aparatului gipsat sau a ortezelor necesare pentru vindecarea leziunilor. Nu în ultimul rând, podiatrul poate asigura, alaturi sau chiar în absenta diabetologului, prima linie de triaj a leziunilor acute, a urgentelor infectioase sau vasculare.

INTERVIURI cu FORMATORI

Interviu cu Dr. Lavinia Mihaela Nanu

Formator de formatori în sistemul de sanatate, director al Centrului National de Dezvoltare Profesionala în Domeniul Sanitar, Scoala Nationala de Sanatate Publica, Management si Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti

Care sunt obiectivele cursului?

La finalul cursului de formare de formatori, participantii îsi vor optimiza modul de a transmite informatii, abilitati si atitudini profesionale in domeniul podiatriei. Ei stiu deja ce au de facut, dar este foarte important sa învete aici si cum sa transmita cel mai bine aceste lucruri.

Cum este creditat acest curs?

Cursul este creditat de asociatiile profesionale: Colegiul Medicilor din România acorda pentru statutul de formator în sistemul de sanatate 75 de credite EMC, iar Ordinul Asistentilor Medicali acorda un numar de credite corespunzator numarului de ore al programului.

Care este rolul unui formator?

În primul rând sa-i ajute pe colegi sa dezvolte un comportament profesional mai performant, pentru ca formatorul vine în general din rândul profesionistilor din domeniu. Acest lucru se întâmpla în special în domeniile unde nu exista reprezentanta universitara, fie este insuficienta. De exemplu, în medicina de familie sunt câteva catedre în centrele universitare; avem însa peste 10.000 de medici de familie care necesita o formare continua, asa ca ar fi imposibil pentru echipa universitara dintr-un centru sa asigure nevoile de formare. Formatorii reprezinta o solutie, folosind metode si tehnici care respecta principiile educatiei adultilor.

Ce trebuie sa transmita un formator?

În primul rând atitudini. Formatorul este într-un fel un model, prin congruenta si atitudinea pozitiva fata de ceea ce face, demonstreaza entuziasm, încredere în propriile abilitati si cunostinte, în domeniul pe care îl transmite. Desigur, achizitia cunostintelor si abilitatilor este oricum facilitata într-un atelier de formare, dar atitudinea este esentiala.

Exista puncte-cheie pe care trebuie sa le respecte un formator?

Desigur. În primul rând profesionalismul – sa stapânesti foarte bine subiectul si nu numai atât, sa ai experienta în domeniu, la nivel de excelenta daca se poate. Apoi, atitudinea empatica fata de grup, o atitudine centrata pe nevoile participantului; trebuie sa întelegi ca el are în primul rând nevoie de timp sa asimileze informatii si sa deprinda anumite abilitati. Ca profesionist, îti este simplu sa faci anumite lucruri foarte repede, dar participantii au nevoie de timp sa asimileze tot ceea ce au învatat si, bineînteles, timp sa practice în atelier: degeaba faci demonstratii daca ei nu au posibilitatea dupa aceea sa simuleze ceea ce le-ai transmis. În rezumat: timp, pregatire profesionala buna, centrare pe nevoile grupului, si o buna stapânire a metodelor, pentru ca metodele si tehnicile de formare bine alese si utilizate pot optimiza foarte mult achizitia si îndeplinirea obiectivelor.

Ce se întâmpla la sfârsitul cursului?

La sfârsitul programului, o comisie desemnata de catre conducerea Ministerului Sanatatii va evalua pregatirea si prestatia participantilor la cursul de formare de formatori. Apoi, lista participantilor se înainteaza Ministerului Sanatatii spre acreditare, si institutia noastra - Scoala Nationala de Sanatate Publica, Management si Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti elibereaza certificatele. Din acel moment formatorii vor putea lucra în ateliere cu profesionistii din sistemul de sanatate.

Interviu cu Dr. Marian Nanu

Formator de formatori în sistemul de sanatate, expert în cadrul Centrului National de Dezvoltare Profesionala în Domeniul Sanitar, Scoala Nationala de Sanatate Publica, Management si Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti

Care este rolul unui formator?

Rolul formatorului este dublu: pe de o parte, trebuie sa fie un profesionist, sa fie foarte bine pregatit în domeniul respectiv si pe de alta parte, trebuie sa dispuna de abilitatile prin care cunostintele sale sa ajunga cât mai bine la participanti. Educatia îsi propune în general sa obtina schimbarea, care presupune un întreg proces interior. Rolul formatorului este de a-i oferi cursantului cât mai multe instrumente pentru a produce aceasta schimbare. Este vorba de un proces mai complex, nu de o simpla transmitere de cunostinte. Formarea presupune si o procesare a cunostintelor, o interiorizare a lor, iar ceea ce face formatorul este ca, împreuna cu grupul, sa creeze un climat cât mai favorabil în care participantii sa învete si sa proceseze.

Ce metodica de predare trebuie sa foloseasca mai departe formatorii?

Metodele sunt specifice în functie de ce anume doresti sa transmiti: cunostinte, abilitati sau atitudini. În cazul cunostintelor, metoda clasica este prelegerea. Însa ceea ce ne intereseaza în formare nu este doar transmiterea de cunostinte, asa ca exista si metode pentru dezvoltarea de abilitati: cu alte cuvinte, transmiti informatii, dar de fapt te intereseaza cum sunt ele folosite pentru rezolvarea unor probleme. Si, plecând de la aceste cunostinte, exista metode de prelucrare a lor, adica de dezvoltare a unor abilitati cognitive sau manuale. Studiile de caz sunt de pilda foarte raspândite, în special în domeniul medical – participantilor li se dau niste cazuri, iar noi urmarim felul în care ei utilizeaza cunostintele primite pentru rezolvarea cazului. Dar, în domeniul medical ar trebui sa se aplice foarte mult metodele de transmitere de atitudini, pentru ca în acest sistem se lucreaza cu pacientul. Este foarte important sa stii sa comunici cu acesta si sa ai atitudinea potrivita pentru a asigura complianta la tratament, care în România este foarte scazuta – daca oamenii nu sunt convinsi de ce le spune medicul, nu-si vor lua tratamentul.

Ce trebuie sa faca un formator?

Formatorul trebuie în primul rând sa fie capabil sa transmita informatii, abilitati si atitudini si sa aplice cateva metode de procesare. Dar formatorul trebuie de asemenea sa fie capabil sa creeze un anumit climat împreuna cu grupul, iar pentru asta el are nevoie de abilitati psihologice: sa transmita mesaje, sa dea feedback, sa asculte, sa puna întrebari, sa ghideze participantii în procesul de învatare, utlizînd ciclul învatarii prin experienta, respectând, de fiecare data, bineînteles, modul lor de învatare ca adulti. Cel care învata trece la început printr-un proces natural de rezistenta la schimbare si este important ca formatorul sa aiba aceste abilitati, nu pentru a o învinge, ci pentru a nu crea o rezistenta si mai mare si, pentru a ajuta grupul sa treaca mai repede de ea, fiindca de-abia din acel moment începe sa se produca învatarea.

INTERVIURI CURSANTI

Interviu cu Asistent medical Gina Simion, Iasi

De ce ati ales acest curs?

Lucrez de 20 de ani în Clinica de Diabet, unde ne confruntam foarte frecvent cu piciorul diabetic. Este o patologie foarte de costisitoare, care necesita multe zile de spitalizare, si cred ca podiatria va oferi o sansa mai mare acestor pacienti.

Ce informatii doriti sa obtineti de la acest curs?

În primul rând, sa stim mai multe despre examinarea piciorului, despre evaluarea pacientului, si totodata sa învatam si noi sa transmitem informatia corect si pe întelesul celor din jur.

Cum veti folosi informatiile asimilate?

Sper ca prin cursurile pe care le vom tine sa oferim colegilor nostri o mai buna instruire si sa sporim gradul de constientizare a problematicii afectiunilor picioarelor, în general, si în special la persoanele cu diabet zaharat.

Ce parere aveti despre Asociasia de Podiatrie?

Nu pot avea decât cuvinte de lauda, pentru ca este o initiativa foarte buna, asteptata de multa vreme.

Interviu cu Dr. Diana Turcu, medic specialist chirurgie vasculara, Cluj-Napoca

Ce v-a determinat sa urmati acest curs?

Podiatria este un domeniu relativ nou pentru mine. Doresc sa învat cât mai mult si bineînteles cunostintele pe care le voi asimila vreau sa le împartasesc asistentilor medicali. Consider ca o echipa multidisciplinara este foarte importanta pentru tratamentul piciorului diabetic.

Cum va ajuta acest curs pe viitor?

Ca medic specialist în chirurgie vasculara ma întâlnesc frecvent cu aceasta patologie. Ceea ce voi învata la acest curs ma va ajuta sa tratez eficient leziunile piciorului. De asemenea voi dezvolta abilitati didactice, de predare.

Cum veti folosi informatiile asimilate?

Cred ca cel mai important este sa instruim si alte cadre medicale, care la rândul lor sa stie cum sa abordeze astfel de cazuri.

Ce mesaj aveti pentru Asociatia de Podiatrie?

Sunt foarte fericita pentru ca s-a înfiintat aceasta Asociatie si cred ca era cazul sa avem si la noi în tara specialisti în domeniul podiatriei. Le doresc succes si multa putere de munca!

Interviu cu Dr. Roxana Zaharia, medic specialist chirurgie generala, Bucuresti

Ce parere aveti despre acest curs?

Am venit la curs pentru a învata si pentru a deveni mai buna, pentru un upgrade personal si profesional. Sper ca acest curs de formatori îmi va îmbunatati abilitatile de a transmite o informatie, va facilita discursul public si îmi va optimiza relationarea cu colegii, pacientii, studentii si, mai ales cu viitorii cursanti. Pentru Asociatia de Podiatrie am sperante mari si sper ca aceasta nisa descoperita în piata medicala de servicii, sa fie explorata eficient si maxim. Mi-a placut mult schimbul de informatie cu colegii din restul tarii si mai ales, când unii ne-au împartasit experiente de la stagii/traininguri în domeniu din afara tarii.

Interviu cu Asistent medical Maria Neamtiu, Baia Mare

De ce ati venit la acest curs?

În primul rând, am participat la acest curs pentru a deveni formator, în ideea ca atunci când voi avea ocazia sa împartasesc – si eu – din experienta si cunostintele, dobândite de-a lungul anilor, în profesia de asistent medical. În al doilea rând, la Sectia ATI – unde îmi desfasor activitatea – periodic întâlnesc pacienti cu picior diabetic; astfel, de mai mult timp, a intrat în zona mea de interes problematica podiatrica. În acest sens m-am documentat si am ajuns la un anumit nivel de întelegere al acesteia, însa nu îndeajuns. Prin participarea la acest curs am înteles mult mai profund problematica podiatrica, punându-mi cunostintele –avute anterior, dar mai ales dobândite la curs – într-o ordine fireasca, de întelegere si abordare a lor.

Cum veti folosi informatiile asimilate?

Informatiile legate de aspectele podiatrice sunt folositoare – si le voi folosi, cu siguranta – în activitatea de la locul de munca, în sensul ca – desi eu faceam anumite activitati de profil, în anumite forme – odata cu participarea la acest curs, cred ca, am deprins anumite cunostinte si tehnici de abordare a pacientilor cu picior diabetic, asta pe de o parte. Pe de alta parte, sper sa am ocazia de a facilita cunoasterea acestei problematici si ca formator, în cadrul cursurilor ce se vor organiza (cu varii ocazii). Doresc, deasemenea, sa ma implic cât pot de mult în abordarea aspectelor podiatrice, atât în ceea ce priveste tratarea, dar mai ales preventia. Mi-as dori sa transmit cât pot de mult: ceea ce înseamna podiatria, ce înseamna pentru un pacient sa aiba picior diabetic si celelalte aspecte ce tin de solicitudinea de care are nevoie un pacient într-o asemenea stare.

Ce v-a placut cel mai mult?

Au fost mai multe aspecte care mi-au întarit convingerea ca am facut cea mai buna alegere de a participa la acest curs. Într-o ordine aleatorie ar fi:

- Atmosfera de lucru: începând cu organizarea efectiva a cursului si continuând cu atelierul de lucru;

- Organizarea în cadrul atelierului: lucrul în grupuri compacte, fapt ce ne-a facilitat o buna asimilare a informatiilor de o maniera practica;

- Bineînteles formatorii: au fost la mare înaltime, dovedind profesionalism în tot ceea ce ne-au prezentat;

- Colegialitatea întâlnita: (din) locuri diferite si medii diferite am creat o simbioza coerenta;

- Nu în ultimul rând locul desfasurarii: daca este vorba de Sinaia n-am cuvinte!

Ce mesaj aveti pentru Asociatia de Podiatrie?

Parafrazând sloganul acesteia: Sa paseasca cu încredere!

si urarea: La cât mai multe cursuri/întâlniri!

Interviu cu Asistent medical Camelia Mirela Manolea, Oradea

De ce ati participat la acest curs?

Am venit la acest curs datorita unei dorinte permanente de perfectionare, în cautare de noi provocari si de a afla cât mai multe despre un domeniu conex profesiei si locului meu de munca. Am aflat lucruri foarte interesante si utile care pot fi aplicate în educatia pacientilor nostri, pentru a reduce numarul amputatiilor. Deasemenea, vom putea forma la rândul nostru asistenti calificati care sa poata da sfaturi utile si pertinente, sa acorde ajutor competent în îngrijirea piciorului persoanelor cu diabet. Mi s-a parut un curs foarte bine organizat, foarte interesant din punct de vedere al informatiei medicale. Partea generala de formatori a fost si ea foarte interesanta, lansându-ne provocari si creând o omogenitate si o interactiune neasteptata la nivelul grupului.

Ce mesaj aveti pentru Asociatia de Podiatrie?

Mesajul meu pentru Asociatia de Podiatrie ar fi unul de multumire ca am avut oportunitatea de a fi pionier în acest domeniu; sa mearga în continuare pe drumul spre recunosterea podiatriei ca profesie.

Interviu cu Asistent medical Ildiko Marton, Sibiu

Cum va ajuta acest curs?

Îmi place sa ma dezvolt atât personal cât si profesional. Simt o oportunitate în acest curs deoarece se dezvolta acum o specialitate noua, lucru care poate fi într-un final si o sursa de venit.

Ce veti face în continuare cu informatiile asimilate?

Lucrez la un cabinet privat de chirurgie unde ne ocupam îndeosebi de patologia venoasa a piciorului. O sa ma folosesc de aceste cunostinte de îngrijirea piciorului, pentru ca foarte multi dintre pacienti sunt diabetici si necesita o atentie suplimentara, specifica lor. Acest curs fiind de formatori îmi doresc sa transmit aceste cunostinte acumulate, cadrelor medii care doresc sa faca parte dintr-o echipa de specialisti ce se ocupa de îngrijirea piciorului diabetic. De asemenea, cred ca este foarte important, sa informam pacientul diabetic în ceea ce priveste importanta îngrijirii corecte a picioarelor, pentru a preveni complicatiile ce pot decurge din mici neatentii, pentru a putea ridica calitatea vietii la acesti bolnavi.

Ce mesaj aveti pentru Asociatia de Podiatrie?

Sunt foarte fericita ca sunt aici, multumesc asociatiei pentru încrederea acordata la efectuarea selectiei pentru acest curs, sper într-o colaborare foarte strânsa si de asemenea doresc mult succes Asociatiei de Podiatrie!

Interviu cu Dr. Paula Pavel, medic primar chirurgie generala, Cluj-Napoca

Care este opinia Dvs. despre acest curs?

În primul rând, doresc sa multumesc Asociatiei de Podiatrie pentru oportunitatea de a participa la acest curs. Am convingerea ca toti cei care au participat la acest curs vor continua, în aceeasi maniera - entuziasm, profesionalism, motivatie si daruire fata de pacientii diabetici - la fel cu aceea a initiatorilor acestui proiect. Dorinta mea este de a-mi însusi acele abilitati de a transmite informatiile clinice pe care le-am asimilat în decursul carierei mele profesionale acelor cadre medicale care sunt interesate de acest domeniu. Multumiri si pe aceasta cale profesionalistilor de la Scoala Nationala de Sanatate Publica, Management si Perfectionare în Domeniul Sanitar pentru calitatea ireprosabila a acestor cursuri si impactul pe care l-a avut asupra cursantilor.

Interviu cu Asistent medical Cristina Tomescu, Timisoara

Ce v-a determinat sa urmati acest curs?

Lucrez în Clinica de Diabet din Timisoara de circa 15 ani si am fost abordata de Ordinul Asistentilor Timis în legatura cu participarea la acest curs. Mi se pare un program interesant si un mod oportun de a ma dezvolta.

Cum credeti ca va va ajuta mai departe acest curs?

Sunt sigura ca ma va ajuta. Sunt foarte multe informatii – unele deja stiute, altele noi – prin care îmi aprofundez cunostintele despre diabet si piciorul diabetic.

Ce veti face în continuare cu informatiile asimilate?

Încerc sa le transmit mai departe, sa organizez si eu la rândul meu, ca formator, cursuri prin care sa-mi informez colege, astfel încât sa ducem mai departe noua calificare, podiatria.

Ce mesaj aveti pentru Asociatia de Podatrie?

Sa o tinta tot asa, sa continue sa ne sprijine în activitatea noastra ulterioara, astfel încât sa atragem cât mai multi specialisti in podiatrie în echipa noastra.

Interviu cu Dr. Delia Reurean-Pintilei, medic specialist diabet nutritie boli metabolice, Iasi

Care este opinia Dumneavostra despre acest curs?

Sunt onorata pentru ca fac parte din echipa. Vom îmbunatati abordarea actuala privind piciorul diabetic si vom creste calitatea si durata vietii persoanelor cu diabet zaharat. Cel mai mare pericol în neuropatia diabetica este pierderea senzatiei de durere. Convingerea mea este ca prin formarea unei retele de calitate de podiatri vom creste nivelul de constientizare al acestui pericol si le vom oferi persoanelor cu diabet zaharat asistenta medicala dedicata lor, atunci când au nevoie. Este un început, vor fi cu siguranta mai multe etape, vom rezolva pe parcurs dificultatile aparute. Cheia este comunicarea si colaborarea în cadrul echipei.